Romerbrevet — verdens viktigste brev

Romerbrevet
— verdens viktigste brev

Ny serie starter søndag 3. september

Romerbrevet har blitt kalt verdens viktigste brev. Det er apostelen Paulus sitt mesterverk, som han skrev til de kristne i Roma — som han ikke kjente — der han introduserer og presenterer den kristne troen. Romerbrevet viser forbindelsen mellom evangeliet, altså de gode nyhetene om Jesus, med alle mennesker og alt som er skapt. Forbindelsen mellom evangeliet og menneskeheten, mellom evangeliet og skaperverket.

Og når vi ser hvilken enorm påvirkning dette Paulus-brevet har hatt på verdenshistorien, de siste nesten 2000 årene, så er det ingen tvil om at Romerbrevet er verdens viktigste brev.

«Å lese Romerbrevet føles noen ganger som å fosse i åpen båt nedover en frådende elv. Vi må holde oss godt fast for å holde oss ombord. Men hvis vi klarer det, er energien og begeistringen uslåelig. Årsaken er åpenbar: Fordi Romerbrevet fokuserer på den Gud som, i følge Paulus, viser sin kraft og nåde gjennom de gode nyhetene om Jesus. Og, som Paulus gang på gang insisterer på, er denne kraften og nåden for alle som tror» (Tom Wright)
Paulus’ brev til de kristne i Roma er hans mesterverk, og blir kalt verdens viktigste brev. Vi kan se fram til å bruke noen uker i Romerbrevet denne høsten!