Samtalespørsmål: Øye for øye, tann for tann

Dato: søndag 1. oktober

Tema: Øye for øye, tann for tann

Opptak av talen: blir lagt ut på Vimeo når det er klart.

Bibeltekst

Dere har hørt det er sagt: ‘Øye for øye og tann for tann.’ 39 Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. 40 Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. 41 Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. 42 Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.

— Matteus 5,38-42

Spørsmål til samtale — eller refleksjon på egen hånd

  1. Jesus kaller sine etterfølgere til å tåle det onde for å overvinne det onde. Det ligger naturlig for oss mennesker å «ta igjen med samme mynt,» men Jesus ber oss i stedet om å vende det andre kinnet til. Er det mulig å følge Jesu påbud i alle situasjoner?
  2. «Om noen tvinger deg til å følge med én mil» er ikke en daglig problemstilling for oss. I hvilke hverdagslige situasjoner blir du utfordret av Jesus?
  3. Hva kan være årsaken til at Jesus kaller oss til å gi avkall på noen av våre personlige rettigheter, og i stedet lide urett uten å sette oss «til motverge mot den som gjør ondt» mot oss? Hva taper vi med en slik innstilling, og hva vinner vi?
  4. Jesus kalte disiplene til det Dietrich Bonhoeffer kalte «en synlig deltagelse i hans kors.» Hva kan det innebære for oss i dag?
  5. Hvordan kan en livsholdning av ikke-gjengeldelse være med på å formidle Guds kjærlighet til andre mennesker?

Seks bibelske retningslinjer når du føler for å ta igjen med samme mynt

  1. Husk at det er Gud som skal dømme (Romerne 12:17-21; 1. Mosebok 50:15-20; 1. Petersbrev 2:22-23).
  2. Husk på Jesu eksempel (1. Petersbrev 2:22-23; Hebreerne 12:1-4; Filipperbrevet 2:5-11)
  3. Avstå fra å multiplisere det onde (Romerne 12:17-21).
  4. Vær i stedet til velsignelse (Ordspråkene 25:21; Matteus 5:44; Romerne 12:20; Ordspråkene 24:29).
  5. Ha respekt for autoriteter og myndigheter som Gud sier er gode (Romerne 13:3-4; Efeserne 6:1; 1. Peters brev 2:13-14).
  6. Husk på at Gud tilgir alle dine synder (Efeserne 4:31-32; Titus 3:1-5).

Det skjer i tiden som kommer

  • Huskirken på Askøy inviterer til å bli med på høsttur til Fjon Fjellkirke uke 41. Snakk med Marte: 416 77 453
  • Gudstjenester hver søndag klokken 11:00 — også i høstferien.
  • Bergen Lovsangsskole starter opp med månedlige samlinger fra 14. oktober. Mary Elizabeth leder lovsangsskolen.
  • Vi inviterer til to kvelder der Rolf vil undervise: 26. oktober og 8. november. Mer info kommer!